Corda Campus
Kempische steenweg 301
3500 Hasselt

Het belang van tijdig je facturen te maken EN te versturen!

Ondernemers zijn vaak druk in de weer met hun klanten en hun kerntaken. Administratie is meestal niet iets waar ze van wakker liggen – of pas als het bijna te laat is. Door een goede administratie krijg je geen nieuwe klanten, maar een slechte administratie kost je handenvol geld.

Wat wij vaak zien als administratiekantoor is dat ondernemers vaak zo druk bezig zijn dat ze vaak ‘vergeten’ om facturen op te maken EN ze zelfs te versturen, met alle gevolgen van dien natuurlijk.

 

Ondernemers zijn gestart vanuit hun passie en wanneer ze zien dat klanten hun product/dienst kopen en daar ook beter van worden, is dat echt de motivatie om door te gaan.

 

Maar die administratie is voor velen een blok aan het been. De drempel om in het weekend of ’s avonds nog eens achter die computer te kruipen, is er soms teveel aan. Dan roepen de klusjes thuis of familie-time om de hoek.  Het gevolg is dat een ondernemer ‘vergeet’ facturen te maken – of dat hij enkel de grotere projecten snel zal factureren. Net voldoende om geld op de rekening te hebben om verder te kunnen – een quick-win dus.  Het komt zelfs voor dat we ingeschakeld worden om uitgevoerde werken van 3 jaar geleden nog te factureren.

 

Uiteraard heeft dit grote gevolgen voor het bedrijf.

Een trigger voor de ondernemer om facturen beginnen uit te sturen, is meestal wanneer de financiële balans zoek is.

Een trigger voor de ondernemer om facturen beginnen uit te sturen, is meestal wanneer de financiële balans zoek is. Hij wordt geconfronteerd met een krapte op de bankrekening. De noodzakelijke aankopen, abonnementen, maandelijkse kosten, personeel kunnen plots niet meer betaald worden en dus schiet de ondernemer in actie om geld ‘binnen te krijgen’. De agenda wordt vrijgemaakt en de facturen vliegen de deur uit. Met een beetje geluk zijn er enkele klanten die heel snel betalen, … maar uiteraard niet allemaal.

 

En zo komt de ondernemer in een vicieuze cirkel terecht:

 

- Indien er geen facturen verstuurd worden -> geen geld op de rekening

- Geen geld op de rekening -> geen geld om aankoopfacturen te betalen

- Geen betaling van aankopen -> aanmaningen en boetes brengen extra kosten met zich mee.

- Leveranciers worden achterdochtig en leveren geen extra service

- Geen materiaal -> ontevreden klanten

- Ontevreden klanten -> ….

Wil je helemaal ontzorgd worden, van emailbeheer, offertes maken, facturen opstellen tot het betalen van je aankoopfacturen?

Maar geldgebrek heeft ook op andere vlakken zijn impact. De slapeloze nachten en de stress dat geldgebrek met zich meebrengt, heeft ook zijn weerslag op het gemoed van de ondernemer en in 2de instantie op zijn omgeving.

 

In deze tijd is het uitermate belangrijk om je cashflow te verbeteren. Hier enkele tips:

 

1. Maak tijdig je facturen –1 keer per week of 1 keer per maand afhankelijk van je business. Plan een moment in je agenda tijdens de werkdag om dit te doen. Zo geef je prioriteit aan je bedrijf.

 

2. Verkort je betalingstermijn van 30 dagen naar 14 of zelfs 10 dagen. Waarom niet contant?

 



3. Betaal ook tijdig je aankoopfacturen – zo vermijd je extra kosten

 

4. Onderhoudt de relatie met je leverancier – mocht je het toch tijdelijk wat moeilijk hebben, kan een persoonlijk gesprek wonderen doen

 

5. Als je in een business zit waar korting contant nog gebruikelijk is, maak daar dan ook gretig gebruik van. Die vele kleintjes maken op het einde van het jaar een mooi bedrag.

 

En tot slot kan je natuurlijk ook altijd gebruik maken van onze diensten als administratiekantoor. Wil je helemaal ontzorgd worden, van emailbeheer, offertes maken, facturen opstellen tot het betalen van je aankoopfacturen, … overweeg dan eens om en samenwerking op te starten met een administratiekantoor. Wij zorgen ervoor dat jij je terug 100% kan focussen op je corebusiness EN dat je administratie vlot verloopt.